Nie liczy się ilość
„Odyseja Umysłu”, czyli o edukacyjnej podróży ku sprawczości.

Wczoraj, 16 października 2025, starszy wizytator Alina Nejman, dyrektor szkoły podstawowej w Łochowie oraz nauczyciele z innych placówek oświatowych, mieli okazję wziąć udział w wyjątkowej przygodzie edukacyjnej – warsztatach z „Odysei Umysłu”. To doświadczenie, które uczy kreatywnego myślenia, współpracy i odkrywania własnej sprawczości w działaniu.
Czym jest „Odyseja Umysłu”?
„Odyseja Umysłu” to międzynarodowy program edukacyjny, którego celem jest rozwijanie wyobraźni, umiejętności rozwiązywania problemów i twórczego myślenia. Uczestnicy pracują w zespołach nad wyzwaniami wymagającymi zarówno kreatywności, jak i logicznego myślenia, ucząc się przy tym współpracy i odpowiedzialności za własne pomysły. To podróż, która pokazuje, że prawdziwy sukces nie zależy od ilości, lecz od jakości zaangażowania i odwagi w podejmowaniu wyzwań.
Rzut okiem na Odyseję i panele dyskusyjne z „Odyseuszami”
Rozpoczęliśmy krótkim wprowadzeniem jak działania Odysei wpływają na kształtowanie i rozwój ucznia. Przedstawiliśmy konkretne umiejętności zdobywane podczas pracy w rozwiązywaniu problemów, a dające uczniowi poczucie sprawczości i samodzielności. Nie zabrakło również paneli dyskusyjnych, w których sami uczniowie mogli podzielić się swoimi doświadczeniami. „Odyseusze” – uczestnicy wcześniejszych edycji programu – opowiadali o tym, co ich inspirowało, jakie napotkali trudności i jak radzili sobie z wyzwaniami. Wspomnienia te były pełne ciekawych historii, humoru i refleksji, pokazując, że każda droga, choć czasem kręta, prowadzi do wartościowych doświadczeń.
Warsztatowa podróż: działanie na spontanie i odkrywanie przez główkowanie
Najbardziej emocjonującą częścią zajęć była część warsztatowa, podczas której uczestnicy mogli działać spontanicznie, eksperymentować i odkrywać rozwiązania poprzez główkowanie. Zadania wymagały zarówno kreatywności, jak i logicznego myślenia – pozwalały rozwijać umiejętność pracy w grupie, elastyczność myślenia i odwagę w podejmowaniu własnych decyzji.
Warsztaty pokazały, że edukacja to nie tylko nauka faktów, lecz także przygoda, w której liczy się odwaga, ciekawość i umiejętność odkrywania własnych możliwości. „Odyseja Umysłu” jest doskonałym przykładem tego, jak poprzez zabawę i twórcze wyzwania można wzmacniać sprawczość uczniów i przygotowywać ich do samodzielnego myślenia w realnym świecie.
Joanna Chabecka
Kamila Rafalik
Kamila Tkaczyk
Justyna Wamka

