Dla współczesnego młodego człowieka świat mediów, zwłaszcza mediów elektronicznych, jest środowiskiem naturalnym. Już bardzo małe dzieci stykają się bowiem z obrazem telewizyjnym, potem, jako przedszkolaki, stają się zachłannymi odbiorcami kreskówek, żeby w młodszych klasach szkoły podstawowej buszować wśród gier komputerowych. Czwartoklasiści są już wybrednymi widzami seriali dla dorosłych i wielbicielami "mocnych" scen filmowych. Starsze klasy szkoły podstawowej to już weterani medialni. To oni głównie stanowią klientelę przemysłu filmowego, fonograficznego, przysparzają też zysków koncernom prasowym.
Czy jednak młodzi ludzie potrafią poruszać się w tym swoistym "gąszczu medialnym"? Liczni pedagodzy i psychologowie zatroskani o wychowanie młodziezy twierdzą, że w ślad za znakomitym opanowaniem sztuki obsługi nośników informacji, w ślad za znajomością ciekawostek związanych z mediami wcale nie idzie umiejętność krytycznego odbioru treści niesionych przez media masowe.
Tej sztuki trzeba bowiem uczyć. W pierwszej kolejności powołani są do tego rodzice. Wiadomo jednak, że rozmowy o wspólnie obejrzanych filmach, kontrolowanie zawartości gier komputerowych, czy dyskusje nad artykułem prasowym nie należą do stałych zwyczajów rodzinnych. Może dlatego, że jak wykazują badania dociekliwych socjologów, statystyczny rodzic poświęca około 3 godzin dziennie na oglądanie telewizji i tylko 3 minuty na rozmowę ze swoim dzieckiem.
Skutki pozostawienia dzieci i młodzieży samym sobie w tej wędrówce po świecie mediów sa obecnie bardzo często opisywane i analizowane. Jedni zwracają uwagę na bardzo negatywny wpływ niektórych treści rozpowszechnianych przez media masowe na rozwój duchowy i moralny młodzieży, inni opisują mechanizmy, które prowadzą do zacierania się granicy między rzeczywistością realną a wykreowaną przez środki masowego przekazu. Dość powszechnie uważa się też, że media pośrednio przyczyniają się do nasilenia przestępczości wśród młodzieży.
Przy tym jednak słusznie podkreśla się wybitnie edukacyjną i informacyjną rolę, którą mogą spełniać i często spełniają, telewizja, film, prasa. Media rozumnie wykorzystane i krytycznie odbierane służą przecież poszerzaniu wiedzy o świecie, kształtowaniu właściwych postaw, uczą otwartości na świat i ludzkie problemy.
Edukacja medialna w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Łochowie realizowana jest w wymiarze 1 godziny tygodniowo we wszystkich klasach szóstych (wcześniej klasach siódmych). Prowadzi ją nauczyciel anglista, również z wykształcenia dziennikarz, z 14-letnim doświadczeniem w zawodzie. Tematyka zajęć nigdy się nie powtarza. Każdy rok, a wręcz miesiąc przynosi nowe inspiracje. Uczniowie, pod opieką pani Sabiny Waszczuk wielokrotnie zdobywali ogólnopolskie nagrody w zakresie mediów szkolnych. Tworzą z nią od lat materiały filmowe publikowane na szkolnym kanale YouTube.