§ 1 Wstęp
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Łochowie, zwana dalej „Szkołą", zapewnia obsługę osób z niepełnosprawnościami.
- Za osobę z niepełnosprawnością uznaje się osobę, której stan fizyczny, psychiczny lub intelektualny trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza bądź uniemożliwia wypełnianie ról społecznych.
- Procedura określa sposób postępowania pracowników Szkoły w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.
§ 2 Udogodnienia architektoniczne
- Na terenie działki szkolnej wyznaczono jedno miejsce postojowe przeznaczone dla osób z niepełnosprawnością. Do Szkoły prowadzi utwardzone dojście wolne od przeszkód.
- Wejścia do budynków Szkoły są częściowo przystosowane dla osób
z niepełnosprawnościami, w szczególności dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Zewnętrzne schody są pełne i wykonane z materiałów antypoślizgowych, brak zamontowanych poręczy wzdłuż biegu schodowego, dwa z wejść posiadają pochylnie prowadzące do Szkoły, brak skontrastowania różnych płaszczyzn oraz oznaczeń ostrzegawczych pasami kolorystycznymi.
- Główne wejście do budynku Szkoły, od strony ul. Żurawinowej, wyposażone jest w podjazd dla osób z niepełnosprawnościami.
- Przy wejściu, o których mowa w ust. 2, znajduje się dyżurka, gdzie osoba
z niepełnoprawnością (np. rodzic ucznia danej szkoły) powiadamia pracownika Szkoły o swojej obecności i potrzebnej pomocy. Po otrzymaniu sygnału pracownik, udziela osobie pomocy w załatwieniu sprawy.
- Do pokonywania różnic poziomów w szkole zastosowano dźwig osobowy, korzystanie z urządzenia wymaga powiadomienia i obsługi pracownika Szkoły.
- Obsługa osób z problemami w poruszaniu się (w tym osób
z niepełnosprawnościami) odbywa się w wyznaczonym miejscu, zapewniającym swobodny dostęp oraz zapewnienie adekwatnej poufności.
- W Szkole znajduje się toalety przystosowane do potrzeb osób
z niepełnosprawnościami.
- Do obsługi osób z niepełnosprawnościami wyznacza się pracownika administracji.
§ 3
Etapy obsługi osób z niepełnosprawnościami
- Osoba z niepełnosprawnością, jeżeli jest taka potrzeba, uzyskuje pomoc od pracowników Szkoły.
- W celu ustalenia charakteru załatwianej sprawy wyznaczony pracownik przeprowadza wstępną rozmowę z klientem.
- Po ustaleniu przedmiotu sprawy pracownik, o którym mowa w ust. 1, informuje pracownika Szkoły właściwego rzeczowo do rozpatrzenia sprawy
o konieczności obsłużenia osoby z niepełnosprawnością bez zbędnej zwłoki.
- Dyrektor Szkoły wyznacza spośród podległych mu pracowników osobę, która udziela osobie z niepełnosprawnością pomocy w dotarciu do miejsca obsługi, w razie takiej konieczności udaje się do klienta z niepełnosprawnością
i realizuje sprawę na parterze budynku, a po zakończonej obsłudze pomaga
w opuszczeniu budynku Szkoły.
§ 4
Obsługa osób doświadczających trudności w komunikowaniu się
- Osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się,
tj. osoby głuche i głucho niewidome, mają prawo do:
a) korzystania z pomocy osoby przybranej, tj. osoby, która ułatwi porozumienie z osobą niepełnosprawną i udzielenie jej pomocy
w załatwieniu spraw,
b) usługi pozwalającej na komunikowanie się, udostępnionej przez organ, polegającej na wykorzystaniu środków wspierających komunikowanie się, tj. m.in.: korzystanie z poczty elektronicznej, przesyłanie faksów, korzystanie ze strony internetowej danej instytucji,
c) skorzystania z pomocy tłumacza.
- Osoby, które chcą skorzystać z pośrednictwa tłumacza proszone są do zgłoszenia tego faktu na co najmniej 3 dni robocze przed planowaną wizytą. Zgłoszenia można dokonać telefonicznie/faksem lub mailowo.
§ 5
Informacja o prawie wstępu z psem asystującym
i ewentualnych uzasadnionych ograniczeniach.
- Osoba niepełnosprawna wraz z psem asystującym ma prawo wstępu do budynków szkoły.
- Warunkiem skorzystania z uprawnienia jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego, a także zaświadczenia
o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.
- Osoba niepełnosprawna jest odpowiedzialna za ewentualne szkody wyrządzone przez psa asystującego.