Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

Innowacje pedagogiczne

Edukacja medialna: przez media - dla mediów i wobec mediów

Proponowana innowacja pedagogiczna ma być innowacją, która zakłada wykształcenie ucznia poprzez media, dla mediów i wobec mediów. Uczeń ma być człowiekiem świadomie odbierającym i współtworzącym media, poruszającym się w świecie informacji oraz powinien posiadać podstawową wiedzę na temat funkcjonowania mediów. Celem zajęć jest również przygotowanie ucznia do bycia świadomym i mądrym obywatelem społeczeństwa informacyjnego. Szeroko pojęta edukacja medialna jest potrzebna, aby każdy mógł w miarę sprawnie funkcjonować w dzisiejszym świecie Internetu, telewizji cyfrowej i innych mediów. Program ma uatrakcyjnić ofertę szkoły, pomóc uczniom i nauczycielom w realizowaniu swoich pasji. Ma także podnieść kompetencje kluczowe uczniów w zakresie technologii komunikacyjnej, pracy w grupie, znajomości języka ojczystego i obcego.

Prowadzenie takich zajęć znacząco odbiega od podstawy programowej nadając szkole miano lidera w unowocześnianiu polskiego systemu edukacji. Wychodzi naprzeciw potrzebom współczesnego świata. Uczy dziecko odpowiedzialności za własne czyny, słowa. Rozbudza zainteresowania. Angażuje w działania odbiegające od wieloletnich przyzwyczajeń i typowej ławki szkolnej. Uczy bezpośrednio reagować i tłumaczyć sobie zaistniałe w mediach/historii zdarzenie i radzić sobie z zaistniałą sytuacją tu i teraz. Bazuje głównie na pracy metodą projektów. Współpraca między uczniami pozwala każdemu wejść w rolę eksperta i podnieść poczucie własnej wartości, jest furtką do nawiązania nowych relacji. Dla dobra ogółu, zatargi i wzajemna niechęć muszą zejść na plan dalszy. Innowacja rozwija w dziecku samodzielność, otwartość, zaangażowanie, a także wprowadza je w zagadnienie odpowiedzialności za to - czego i po co się uczę, gdzie to mogę wykorzystać i co naprawdę mnie interesuje? Dzięki niej uczeń edukacji medialnej zetknie się z koniecznością poszukiwania różnorodnych rozwiązań, udzielania niestandardowych odpowiedzi i planowania działań według swoich potrzeb i możliwości.

nauczyciel prowadzący: Sabina Waszczuk

Nauczanie przez współdziałanie - praca metodą projektu na języku obcym

Istotą metody projektu jest samodzielna praca uczniów polegająca na realizacji konkretnego przedsięwzięcia na podstawie wcześniej ustalonych założeń. Idealny projekt to projekt łączący różne dziedziny wiedzy, przedmioty i różne formy. Innowacja zakłada, że zamiast typowych sprawdzianów czy testów ustalamy z uczniami projekty podsumowujące pracę z danym tematem/działem. Ich liczba uzależniona jest od grupy, z jaką w danym roku szkolnym pracuje nauczyciel, jej możliwości i umiejętności, a także od tematu. Zależy nam na tym, aby uczniowie pracowali w różnych zespołach i rozwijali swoje kompetencje społeczne. Podręcznik jest narzędziem wspomagającym pracę projektową i realizację podstawy programowej z języka obcego, dlatego nauczyciel decyduje jakie treści wybiera z podręcznika, a jakie przygotowuje sam. Nauczyciel korzysta również z tekstów autentycznych, stron internetowych oraz aplikacji. Nauczyciel pełni rolę tutora i mentora ucznia podczas całego procesu przygotowawczego. Pomaga mu w osiągnięciu sukcesu jakim jest prezentacja projektu na forum klasy. Przenosimy większość działań na pracę w klasie, ze szczególnym uwzględnieniem pracy grupowej.

Praca metodą projektu zastępuje sprawdziany. Aktywizuje i angażuje ucznia w procesie uczenia się. Projekty mają również na celu rozwijanie u uczniów tzw. kompetencji przyszłości takich jak np.: współdziałanie, analityczne myślenie, kreatywność, zdolność projektowego i krytycznego myślenia (Design Thinking, Critical Thinking).

nauczyciele prowadzący: Aleksandra Spica, Sabina Waszczuk, Edyta Szulc, Ewa Wiczyńska, Anna Szarafińska-Kamińska, Karolina Biniaś-Karabasz

Szkoła dla rodziców - jak być kochanym, mądrym i skutecznym rodzicem?

Szkoła dla rodzica to doskonałe rozwiązanie dla wszystkich dorosłych, którzy poszukują wsparcia oraz porad w związku z wychowaniem.

Wychowanie dziecka to naprawdę duże wyzwanie. Rodzice bardzo często muszą zmierzyć się z wieloma trudnościami, aby nawiązać głęboką, bezpieczną relację ze swoją pociechą.

Dlatego nasza szkoła wyszła naprzeciw oczekiwaniom rodziców i od października 2022 roku rozpoczęły się w Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Łochowie warsztaty, które mają na celu podnieść ich kompetencje wychowawcze.

Z pomocą przygotowanych przez naszych pedagogów materiałów uczestnicy dowiedzą się, co może być podłożem trudnego zachowania dziecka, jak reagować na jego emocjonalne wybuchy, równocześnie pozostając wyrozumiałym i troskliwym, a także w jaki sposób stawiać im rozsądne i konsekwentne granice.

Ale to nie wszystko... rodzic będzie mógł doświadczyć: pochwał, miłych doświadczeń w relacjach, uwag od dzieci podkreślających ich właściwe zachowanie. Zostanie również wyposażony w skuteczne metody pracy, wzmocnienia, poczucie akceptacji i przynależności. Pedagodzy rozbudzą w nim empatię, wdrożą do samodzielnego formułowania myśli, poglądów, dzielenia się z innymi własnymi doświadczeniami i przeżyciami. To, z kolei, rozwinie w nich umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach występujących w relacji rodzic-dziecko i pozwoli utrzymać pożądane wychowawczo więzi.

W pakiecie warszatów "Szkoły dla rodziców" znajduje się również poradnictwo, pomoc w diagnozie dziecka ze wskazaniem specjalistów, wsparcie emocjonalne i zrozumienie.

nauczyciele prowadzący: Magdalena Bardońska, Natalia Kiełczyńska

Ocenianie przez wspieranie jest OK

Wprowadzenie OK w wybranych klasach edukacji wczesnoszkolnej ma na celu włączenie rodziców w proces

świadomego nabywania i operowania wiedzą i umiejętnościami przez ich dzieci. Jest to też sposób eliminacji

niezdrowej rywalizacji o oceny, nieprowadzącej do rozwoju dziecka, tylko mechanicznego nabywania i odtwarzania

informacji. OK wychodzi też naprzeciw uczniowi nieśmiałemu, niepewnemu swoich możliwości, ponieważ ogranicza

porównywanie się z innymi. Daje dziecku szansę odkrycia swoich mocnych stron, pozwala zauważać braki w

umiejętnościach, ale odkrywa od razu różne ścieżki osiągnięcia sukcesu. Współpraca między uczniami pozwala wejść

każdemu w rolę eksperta i podnieść poczucie własnej wartości (przez pomoc słabszemu koledze), a dla dziecka nieco

wycofanego - jest furtką do nawiązania nowych relacji. Łatwiej jest wyjaśnić wątpliwości w grupie rówieśniczej niż

zadawać pytania nauczycielowi. Zatem innowacja ma rozwinąć w dziecku samodzielność, otwartość,

zaangażowanie, a także wprowadzić je w zagadnienie odpowiedzialności za to, czego i po co się uczę, gdzie to mogę

wykorzystać i co naprawdę mnie interesuje? Dzięki niej uczeń edukacji wczesnoszkolnej zetknie się

z koniecznością poszukiwania różnorodnych rozwiązań, udzielania niestandardowych odpowiedzi na pytania kluczowe

i planowaniem działań według swoich potrzeb i możliwości. Dowie się również, że robienie błędów może być zasadne

i prowadzić do celu inną drogą.

nauczyciele prowadzący: Małgorzata Behrendt, Alicja Machnio, Kamila Rafalik, Barbara Kędzierska, Jolanta

Szczepanek, Julia Jankowska-Wudniak

Góry - odszukać źródło? 

Chodzi o to, żeby odpoczynek nie był odejściem w próżnię, aby nie był tylko pustką, bo wtedy nie będzie naprawdę wypoczynkiem. Chodzi o to, ażeby był spotkaniem: z przyrodą, górami, lasem. Człowiek w umiejętnym obcowaniu z przyrodą odzyskuje spokój, wycisza się wewnętrznie - uczył Jan Paweł II - papież pielgrzym.

Rozbudzenie potrzeby kontaktu z górami, lasem, zachęcenie do wyruszenia na szlaki górskie. Wykształcenie umiejętności obserwacji najciekawszych zjawisk związanych ze środowiskiem leśnym i górskim. Wyposażenie uczniów w dodatkowy zasób wiadomości przyrodniczych, kulturowych wykraczających poza treści z podstawy programowej. Kształtowanie orientacji zawodowej w zakresie przygotowania do wykonywania różnych zawodów, z którymi uczniowie będą mieli kontakt w czasie realizacji zadań innowacji (przewodnik górski, ratownik TOPR i GOPR, kulturoznawca). Nabycie umiejętności efektywnej współpracy w grupie i umiejętności dzielenia się spostrzeżeniami oraz wiedzą z młodszymi uczniami. Podniesienie jakości pracy szkoły i wzbogacenie jej oferty edukacyjnej.

Przebywanie w górach to także okazja do odpoczynku psychicznego i poprawy ogólnej kondycji ciała. Wędrówki po górach wzmacniają stawy i mięśnie, poprawiają metabolizm, wydolność, hartują organizm. Ponadto kształtują charakter, wyzwania jakie stawiają górskie szlaki, zmuszają do pokonywania własnych słabości i lęków, determinacja do osiągania zamierzonych celów skutkuje większą pewnością w codziennym życiu.

nauczyciele prowadzący: Kamila Tkaczyk - Struk, Daria Makowska, Justyna Wamka, Patrycja Masłek

OK Polski (kontynuacja)

Cytując Ewę Radanowicz w szkole wcale nie chodzi o szkołę. Musimy sobie zdać sprawę, że tak naprawdę nie ma edukacji bez relacji. W szkole w relacji pozostają co najmniej trzy grupy: nauczyciel – uczeń – rodzic. Ten ostatni jest równie ważny w procesie nauczania jak pozostałe grupy. Innowacja, którą chcemy zastosować w najbliższych latach opiera się właśnie na ścisłej współpracy tychże grup, na budowaniu relacji, która przyniesie określony efekt 

– Uczeń – radzi sobie z odpowiedzialnością, samodzielnie pracuje, umie współpracować z innymi.

Inspiracją do napisania i wprowadzenia tej innowacji stała się sytuacja, w której znaleźliśmy się zupełnie niedawno i niezamierzenie, i w większości związana jest z nauczaniem zdalnym. Pokazała, że wielu uczniów ma problem z planowaniem pracy. Planowanie pracy z niewielkim wyprzedzeniem ułatwia nauczycielowi indywidualizację pracy, a uczniowi pozwala poznać swoje mocne i słabe strony. Innowacja nastawiona jest na większą samodzielność uczniów i zaangażowanie.

Widać też było wyraźnie, że stopień szkolny (przysłowiowa ocena) nie oddaje zaangażowania, umiejętności, ani też nie daje uczniom i rodzicom wiadomości na temat postępów w nauce. Ocenianie ucznia ma prowadzić do pozyskania informacji o przebiegu nauczania, tak aby zaplanować dalszą pracę. Istotnym elementem innowacji jest samoocena – komentarz ucznia do własnej pracy – jeśli uczeń sam potrafi ocenić czego się nauczył i z czym ma problem oznacza to, że jest gotowy do świadomego i odpowiedzialnego uczenia się. W każdym momencie uczeń może uzupełniać tabelkę „mój plan doskonalenia” jeśli stwierdzi, że ma z czymś problem. Ocenianie kształtujące pozwala zdiagnozować poziom wiedzy i umiejętności ucznia, jego potrzeby w rozwijaniu kompetencji. To sposób uczenia się rozumiany jako działanie ucznia. Uważamy, że dzisiaj jest zapotrzebowanie na świadomość w dosłownym tego słowa znaczeniu. Chcemy uświadomić uczniowi, że to on jest odpowiedzialny za swój proces uczenia się, a co za tym idzie również za jego wynik i tu wcale nie chodzi o wynik testu. Uczeń musi chcieć się uczyć, a stanie się to wówczas, jeśli zajęcia będą atrakcyjne, celowe i współczesne. Oparte na współpracy, ale także kontroli i autokontroli tego, co i jak zostało wykonane.

Stosowanie pomocy koleżeńskiej, która jest istotnym elementem planu daltońskiego, może znacząco wpłynąć na zrozumienie zagadnień – zarówno przez osobę wyjaśniającą trudność, jak i tę, która o pomoc prosi. Znacznie lepiej bowiem uczniowie przyswajają wiedzę, jeśli jest ona przekazywana przez rówieśnika.

Rezygnacja z podręcznika nie oznacza dowolności. Praca na lekcjach odbywać się będzie o treści zawarte w podstawie programowej i zainteresowania uczniów. 

Wprowadzenie innowacji jest oparte na diagnozie zaistniałej sytuacji – zarówno tej związanej z pandemią, jak i kompetencjami, które będą dzieciom potrzebne w przyszłości. Trudno dziś przewidzieć, co będzie potrzebne za kilka czy kilkanaście lat. Z pewnością kompetencje takie jak umiejętność planowania własnej kariery, praca w zespole, kreatywność i chęć eksperymentowania stanowią podstawę przyszłego sukcesu uczniów. Uważamy, że jest to potrzeba wprowadzenia zmian, która przyniesie zadowalające efekty pracy dydaktycznej i wychowawczej. Bierność uczniów i odtwórczość działań, wskazywane jako największe bolączki polskiej oświaty, są spuścizną XIX-wiecznego myślenia leżącego u podstaw obecnego systemu. (E. Radanowicz, W szkole wcale nie chodzi o szkołę, s. 6) Sposób pracy, w którym uczeń ściga się sam ze sobą, bez porównywania powoduje, że uczy się, jak wykorzystywać błędy i podnosić się po porażkach. (E. Radanowicz, W szkole wcale nie chodzi o szkołę).

nauczyciele prowadzący: Aleksandra Kimpel, Justyna Wamka 

Polski z jabłuszkiem

Chcemy by dzieciaki uczyły się z przyjemnością, pełne wewnętrznej motywacji, zaangażowane. Chcemy uczyć nowocześnie, korzystając z technologii, z elementami grywalizacji i zabawy tak, by przygotować naszych uczniów do wyzwań, które nam się nawet nie śniły, z wykorzystaniem niezawodnego i nowoczesnego sprzętu, którego producent wspiera edukację na całym świecie i zapewnia korzystanie z urządzeń w bezpiecznym środowisku Apple School Manager. System Apple zapewnia pracę wszystkich tabletów w zintegrowanym systemach Klasa i Zadane, który daje możliwość zdalnej kontroli nad wszystkimi Ipadami. Nauczyciel może na bieżąco monitorować pracę uczniów, zarządzać udostępnianymi zasobami i kontrolować ich aktywność. 

nauczyciele prowadzący: Aleksandra Kimpel, Kamila Tkaczyk-Struk, Justyna Wamka

Kawiarenka literacko-artystyczna “Przy Wierzbowej" (kontynuacja)

Celem projektu Kawiarenki literacko-artystycznej "Przy Wierzbowej” jest szeroko pojęta edukacja literacka. Zadaniem naszym jest rozwijanie talentów artystycznych w sposób innowacyjny i atrakcyjny dla ucznia. Pragniemy rozbudzić zainteresowania uczniów wiedzą z zakresu literatury, sztuki teatralnej i artystycznej. Innowacja zakłada podzielenie roku szkolnego na miesiące, którym przypisana jest różna tematyka. Tutaj uczniowie wyzwolą swoją kreatywność. Nie będą się nudzić. Rozwiną swoje pasje poprzez umiejętność łączenia literatury z szeroko pojętą sztuką. Wykorzystają swoje zdolności  z technologii informacyjno-komunikacyjnej. Będą doskonalić swój warsztat języka polskiego.

nauczyciele prowadzący: Julita Czarycka, Ewa Wiczyńska, Anna Grzelka, Agnieszka Beśka-Zasadowska, Ewa Duszyńska

Nie wyrzucaj, wykorzystaj - projekt ekologiczno-społeczny z wykorzystaniem maszyn do szycia

Innowacyjny projekt, który chciałabym zrealizować z moimi uczniami ma dotyczyć nabycia nowych umiejętności- przede wszystkim szycia (głównie na maszynach) i powiązaniu tej umiejętności z wykorzystaniem jej dla lokalnej społeczności w celach edukacyjnych na temat wykorzystania niepotrzebnych materiałów, rozszerzenia idei upcyclingu i poszerzania ekologicznych horyzontów z obywatelskim sznytem.

Nowatorstwo polega na prowadzeniu zajęć wykraczających poza podstawę programową i po raz pierwszy w naszej szkole w XXI wieku użyjemy maszyn do szycia.

Innowacja ma na celu zorganizowanie ekologiczno- społecznej akcji, w której uczniowie wykorzystają dostępne materiały do ponownego ich użycia.

nauczyciel prowadzący: Anna Leman-Błajda 

Tchoukball 

Tchoukball to bezkontaktowa zespołowa gra sportowa rozgrywana przez dwie drużyny z użyciem piłki oraz dwóch specjalnych ram z naciągniętą siatką, które pełnią rolę bramek. Tchoukball kształtuje: charakter i pożądaną postawę w działaniu zarówno indywidualnym jak i zespołowym, poczucie przynależności do drużyny, koordynację wzrokowo-ruchową, kondycję, doskonali zdolności motoryczne.

nauczyciele prowadzący: Anna Miklas, Patrycja Masłek

Klasa talentów - na dobry start do plastyka 

Innowacja ma na celu przygotować uczniów do egzaminów do Liceum Plastycznego. Uczniowie tworzą prace ukierunkowane na rozwój umiejętności manualnych oraz poznanie wiedzy z zakresu historii sztuki. Zajęcia będą polegały na rysowaniu i malowaniu martwej natury oraz studiowaniu obiektów natury i architektury. 

Nowatorstwo polega na prowadzeniu zajęć wykraczających poza podstawę programową (w klasie 8 nie ma plastyki) oraz naukę praktyczną od nauczyciela i starszych kolegów (zapraszani na zajęcia są również absolwenci). Uczniowie dzięki obserwacji nauczyciela podczas pracy oraz innych kolegów będą poznawać techniki rysunku i malarstwa.

nauczyciel prowadzący: Agnieszka Kołcon

Trenuj z żabką - uważność na co dzień

Dzieci, podobnie jak dorośli, doświadczają różnych emocji. Nie zawsze potrafią sobie z nimi radzić. Znając efekty treningu uważności dla dzieci Metodą Eline Snel, wiemy, że warto uczyć dzieci uważności. Pomaga im ona wyciszyć się w trudnych momentach, zwiększyć samoświadomość i życzliwość. Uważność bowiem to bycie świadomym i obecnym w przyjazny sposób, w każdym momencie, bez oceniania, ze świadomością pojawiającej się chęci do reakcji.

Czas pandemii doświadczył nie tylko dorosłych, ale wpłynął również na zachowania dzieci i młodzieży. Nawet najmłodsi doświadczają negatywnych myśli, emocji, które ich przerastają. Dla niedojrzałego układu nerwowego stanowi to dodatkową trudność. Mindfulness, uważność może pomóc dzieciom poradzić sobie w takich sytuacjach. Kiedy zwracamy uwagę na oddech, a nie na nurtujące nas myśli, umysł i emocje uspokajają się. 

W ramach innowacji dzieci będą codziennie uczestniczyły w krótkich medytacjach mindfulness lub wykonają ćwiczenie prowadzone przez nauczyciela. Wysłuchają historii, które ułatwią im zrozumienie i rozpoznanie emocji, pomogą lepiej się koncentrować. Przyjrzą się swoim myślom i temu, jak wpływają one na ich zachowanie. Odkrywać będą również moc życzliwości.

nauczyciele prowadzący: Agnieszka Szpera, Aleksandra Kimpel, Małgorzata Nowicka, Agnieszka Krzyżanowska, Aldona Mróz


 

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.
Zamknij popupPopup