Polecony za miedzę
Ekscytacja wynikająca z oczekiwania na listonosza, który ma dostarczyć spodziewany list. Niecierpliwe rozdzieranie koperty, kilkukrotne zapoznawanie się z treścią, zaduma przed odpowiedzią i ostatnie poprawki przed przepisaniem „na czysto” – tak było przed erą e-mailową.
W obecnych czasach zdecydowanie łatwiej i szybciej możemy się komunikować z ludźmi z każdego zakątka świata. Wróćmy choć na chwilę do tradycyjnej korespondencji. Dla zabawy, edukacji…
Adresatami projektu eTwinning są uczniowie z Polski oraz polskich szkół za granicą. Aktywności mają na celu stworzenie warunków do nawiązania relacji epistolarnej pomiędzy uczestnikami, nabycia/doskonalenia umiejętności redagowania wypowiedzi pisemnej, dzielenia się własnymi przeżyciami oraz opowiadania o kulturze i tradycjach wybranych regionów.
Nie rezygnujemy z dobrodziejstw cyfryzacji. Niektóre zadania wymagają wykorzystania urządzeń technologicznych. Kto wie, być może najmłodsze pokolenia powrócą do wysyłania tradycyjną pocztą choćby widokówek z wakacji?
nauczyciel prowadzący: Alicja Machnio
W szkole dzieje się... samorządowo, folkowo, aktywnie i demokratycznie
Głównym celem projektu jest współpraca samorządów szkół w całej Polsce i poza jej granicami (placówki polonijne) oraz szeroko pojęte partnerstwo i wymiana doświadczeń i inspiracji.
Cele szczegółowe:
- organizacja współpracy wszystkich organów szkoły,
- włączenie edukacji regionalnej w działania samorządu,
- spotkania przedstawicieli SU różnych szkół (online) i wymiana doświadczeń i pomysłów.
Członkowie:
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Marii Konopnickiej w Będzinie
Szkoła Podstawowa im. Pauliny i Augusta Wilkońskich w Siekierkach Wielkich
Szkoła Podstawowa w Czaplinku
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Lidzbarku Warmińskim
ZPO Ciecierzyn
Gimnazjum im. Ferdynanda Ruszczyca w Rudominie
nauczyciel prowadzący: Kamila Tkaczyk-Struk
Chwyć „byki” za rogi
W czasie realizacji projektu edukacyjnego Chwyć „byki” za rogi uczniowie klasy III a utrwalali znajomość zasad ortograficznych i interpunkcyjnych. Korzystali ze słowniczka ortograficznego i z technologii komputerowych. Zastanawiali się, dlaczego ładne i poprawne zapisywanie jest modne. Wyznaczali sobie cele do realizacji. Podejmowali działania interdyscyplinarne celem utrwalenia zasad ortograficznych, zapamiętania pisowni wyrazów oraz podniesienia poziomu poprawności zapisu. Doskonalili znajomości stosowania zasad ortograficznych
i interpunkcyjnych. Wyrabiali czujność ortograficzną. Wdrażali się do samodzielnego i umiejętnego korzystania ze słowników ortograficznych. Wdrażali się do krytycznego - pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym - czytania własnych i cudzych tekstów. Rozwijali umiejętności czytania ze zrozumieniem, stwarzania warunków do rozwoju zdolności i zainteresowań związanych z językiem polskim, byli zachęcani do pracy nad ortografią poprzez łączenie edukacji ortograficznej z rozrywką i zabawą.
Trzecioklasiści byli motywowani do osiągania sukcesów, doskonalenia umiejętności korzystania z nowoczesnej technologii komunikacyjnej i informacyjnej oraz do wdrażania planowanej i efektywnej pracy grupowej i zespołowej.
Uczeń posiadł wysoką świadomość językową oraz miał poczucie odpowiedzialności za język, jakim się posługuje. Zna zasady pisowni polskiej: reguły ortograficzne oraz zasady interpunkcyjne. Pisze poprawnie pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym. Dokonuje korekty ortograficznej i interpunkcyjnej własnych i cudzych tekstów. Samodzielnie uzasadnia pisownię wyrazów. Sprawnie i celowo posługuje się słownikiem ortograficznym. Korzysta z komputera i Internetu przy rozwiązywaniu problemów związanych z poprawnością ortograficzną i interpunkcyjną. Potrafi samodzielnie organizować efektywną pracę w grupie.
Ciekawymi zadaniami okazały się: foldery turystyczne o swojej miejscowości, lapbooki ortograficzne czy też wykonanie memory ortograficznego. Rezultaty zostały przedstawione na blogu Zabawy Ortopisa i jego bandy oraz na platformie Twin Space oraz eTwinning.
nauczyciel prowadzący: Julia Jankowska-Wudniak